ΛΑΒΗ

Η ανησυχία σχετικά με την ένταξη των παιδιών στο σχολείο, είναι ένας από τους κυριότερους λόγους που οι γονείς επισκέπτονται τα κέντρα ειδικών θεραπειών και για το εάν θα μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτή την μεγάλη αλλαγή της σχολικής τους ζωής. Άλλωστε απαιτούνται πολλές κατεκτημένες δεξιότητες (κοινωνικές, κινητικές, γνωστικές), ώστε να μπορεί το παιδί να ενταχθεί ομαλά στο σχολικό πλαίσιο.
Θα μπορούσαμε, σχετικά εύκολα, να παρατηρήσουμε τους πιο συχνούς λόγους επισκέψεων των γονέων, σε ειδικούς θεραπευτές, όπως είναι η αδυναμία επαρκούς συγκέντρωσης του παιδιού, η έντονη κινητικότητά του και ακούμε ερωτήσεις που κάνουν συχνά οι γονείς, όπως: μπορεί να καθίσει ήσυχο και να παρακολουθήσει την δασκάλα ? μπορεί να παίξει εύκολα με τα υπόλοιπα παιδιά? Μπορεί να γράψει την ορθογραφία? κ.λ.π.
Είναι αλήθεια πως συνδυάζονται πολλοί παράγοντες και δεξιότητες , προκειμένου να καταφέρει ένα παιδί να γράψει . Μερικοί από αυτούς τους παράγοντες, είναι το επαρκές επίπεδο συγκέντρωσης, η σωστή και τυπική μυϊκή ανάπτυξη του κορμού και ειδικά των άνω άκρων, η σωστή θέση στην καρέκλα και το θρανίο κ.α. Καταλαβαίνουμε λοιπόν, πως η γραφή, δεν αφορά μόνο την τελική εικόνα του παιδιού, αλλά διάφορες άλλες δεξιότητες, οι οποίες είναι απαραίτητο να κατακτηθούν.
Ένα βασικό χαρακτηριστικό που πρέπει να προσέξουμε, είναι το επίπεδο του μυϊκού τόνου στα δάχτυλα. Εάν το παιδί, κρατάει το μολύβι πολύ δυνατά, εκτός από ένα φτωχό αποτέλεσμα στην γραφή ή την ζωγραφική, υπάρχει πιθανότητα να επέλθει κόπωση και να προκαλεί την συχνή αλλαγή του χεριού, ώστε να συνεχίσει να ζωγραφίσει ή να γράφει. Αυτό, συνήθως σε ηλικίες 3-5 ετών, μπορεί να προκαλέσει την καθυστέρηση της πλευρίωσης (επικράτηση της μιας πλευράς του σώματος και πιο συγκεκριμένα, κυριάρχηση αριστερού ή δεξιού χεριού).
Αντίθετα, υπάρχει η πιθανότητα να κρατάει πολύ απαλά το μολύβι, άρα το αποτέλεσμα να είναι πάλι φτωχό. Τότε θα πρέπει να προσπαθήσουμε να αυξήσουμε τον μυϊκό τόνο στα δάχτυλα και να ενδυναμώσουμε συνολικά τα άνω άκρα του παιδιού. Κάποιοι απλοί τρόποι, είναι να δίνουμε ευκαιρίες στο παιδί:
- Να παίξει με πλαστελίνη
- Να πιέζει μπάλες anti-stress
- Να παίξει με τουβλάκια
- Να τραβάει μικρά λαστιχάκια
- Να βοηθήσει στην κουζίνα, φτιάχνοντας και πιέζοντας ζύμη
- Να βοηθά στο άπλωμα ρούχων, πιέζοντας για να ανοίξει τα μανταλάκια
- Να τραβήξει τα βρεγμένα ρούχα από το πλυντήριο κ.α.
- Να στύψει σφουγγάρι και να καθαρίσει το τραπέζι
Υπάρχει ένας κοινά αποδεκτός τρόπος να πιάνουμε το οποιοδήποτε εργαλείο γραφής, το οποίο μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε ως τελικό στάδιο. Σε αυτό το στάδιο, το παιδί κρατάει το μολύβι με τα τρία δάχτυλα, τον αντίχειρα, τον δείκτη και τον μέσο. Oνομάζεται δυναμική τριποδική και είναι η πιο συνηθισμένη και λειτουργική. Ωστόσο, υπάρχουν παραλλαγές αυτής της λαβής, που μπορούν να είναι λειτουργικές και δεν χρειάζεται να πιέζουμε το παιδί, ώστε να κατακτήσει την συγκεκριμένη.
Τέλος, είναι πολύ σημαντικό, να αντιληφθούμε, πως το παιδί, θα πρέπει να περάσει από όλα τα στάδια σύλληψης του εργαλείου γραφής, ανάλογα με την ηλικία του και το αναπτυξιακό του στάδιο.
Για το ΚΕΘ ΨΥΧΟΓΡΑΦΕΙΝ :
Φιλιππίδης Μάριος
Εργοθεραπευτής
(ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ: https://www.buckshealthcare.nhs.uk/cyp/pifs/pencil-grasp/)